Еще год назад Toyota объявила о специальной сервисной кампании 4KET-1205 (Система впуска и обновление ЭБУ двигателя) для моделей: AURIS; COROLLA; IQ; URBAN CRUISER; VERSO-S; YARIS
(NDE150; NDE180; NDE150; NDE180; NUJ10; NLP110;NLP115; NLP121; NLP130; NLP90), в ходе которой, цитирую,
- "Официальные дилеры / уполномоченные партнеры компании TOYOTA проверят и изменят положение промежуточного охладителя наддувочного воздуха с целью повышения эффективности потока воздуха и обновят программное обеспечение ЭБУ двигателя некоторых моделей.
Подробный перечень VIN автомобилей с аналогичной неисправностью доступен у местных официальных дилеров / уполномоченных партнеров компании Toyota.
Данная специальная сервисная кампания будет производиться БЕСПЛАТНО для владельцев
автомобилей в течение неограниченного периода времени.".
Для AURIS; COROLLA; IQ; URBAN CRUISER; YARIS (NDE150; NDE150; NUJ10; NLP115; NLP90) есть TSB EG-0047T-0512 ("1ND-TV категории Евро 5 — контрольная лампа MIL ВКЛ; отображается код DTC P2463 на автомобилях с небольшим пробегом"), который применим только к автомобилям категории Евро 5.
В этом бюллетене пишется о "необходимости обновление программного обеспечения «блока управления двигателем» до минимального идентификационного номера калибровки".
TSB EG-0020T-0411 ("Невозможность удаления DTC P2463") сообщает
TOYOTA MOTOR EUROPE NV/SA писал(а):DTC P2463 регистрируется в результате вычислений, выполненных в ЭБУ двигателя. При простом удалении DTC результат вычислений не сбрасывается, поэтому DTC P2463 регистрируется снова сразу же после его удаления.
Для сброса результата вычислений, вызывающего регистрацию DTC P2463, выполните следующие действия.*
Шаг 1 Прогрейте двигатель (> 70 ºC)
Шаг 2 Активируйте регенерацию PM (твердых частиц), используя режим ACTIVE TEST (активной
диагностики) программируемого диагностического прибора.
Шаг 3 Выключите зажигание и подождите 30 секунд.
Шаг 4 Включите зажигание и удалите DTC P2463 с помощью программируемого диагностического прибора.
Шаг 5 После этого двигатель готов к регенерации DPF при движении автомобиля.
Шаг 6 Выполните указания руководства по ремонту, раздел «Активация регенерации DPF (PM)».
*Данная процедура описана в шагах 7 & 8 (7 и
указаний руководства по ремонту для DTC P2463. Важно понимать, что регистрация DTC P2463 может вызываться различными причинами. Поэтому рекомендуется выполнять поиск неисправностей согласно указаниям руководства по ремонту.
* DTC P2463 Particulate Filter Restriction (засорение сажевого фильтра дизельного двигателя) – скопление сажи.
При необходимости, например, DTC P1386 и др.у Avensis ADT250 (1AD-FTV w/ DPF) выполните ACTIVE TEST (DPF CATALYST REGENERATION):
- a) Clear the learning value by removing the negative battery cable for more than 1 minute.
b) Connect the intelligent tester to the DLC3.
c) Turn the ignition switch to the ON position.
d) Turn the tester on.
e) Enter the following menu items: Powertrain / Engine / Active Test / Activate the DPF Rejuvenate (DPNR Rejuvenate) PM.
f) After warming up the engine, drive the vehicle at a constant speed within 50 to 100 km/h (31 to 62 mph) (with smooth throttle operations) for more than 15 minutes.
g) Enter the following menus: "Powertrain / Engine / Data List / AFS FT B1 S1, Initial Exhaust Temp (In), Initial Exhaust Temp (Out) and Exhaust Fuel Addition FB".
h) Check the exhaust gas temperatures (Initial Exhaust Temp (In) and (Out)) and the learning value (Exhaust Fuel Addition FB).
Не помешает CHECK CATALYST RECORD OF DPF THERMAL DETERIORATION:
- a) Connect the intelligent tester to the DLC3.
b) Turn the ignition switch to the ON position.
c) Turn the tester on.
d) Enter the following menu items: Powertrain / Engine / Data List / DPNR Catalyst Deteriorate.
Check that exhaust gas temperature increases after switching the DPNR Rejuvenate (PM) from OFF to ON.
А также проверка значений параметров VALUE OF DIFFERENTIAL PRESSURE, EXHAUST GAS TEMPERATURE, INJECTION FEEDBACK VAL AND INJECTION VOLUME, MAF (e.g at Idle and data at KOEO - less than 0.55 g/sec 1AD-FTV w/DPF).
С помощью диагн. сканера is available with ECMs that can transmit the registered injector compensation codes and catalyst record of DPF thermal deterioration/Set the catalyst record of DPF thermal deterioration.
HINT:
When installing a new ECM that has registered catalyst record such as "FFFFFFFF", perform the procedures below by following the prompts on the scantool screen.
- - When replacing only the ECM, be sure to transfer the catalyst record from the removed ECM to the new ECM.
- When replacing the DPF catalyst, clear the catalyst record registered in the ECM.
Поскольку для Avensis (с AD-FTV) достаточно много TSB о необходимости перепрограммирования в связи с DPF/DPRN, то проверяйте Calibration ID БУ двигателем.
Для справки.
Perform the regeneration active test
1. Remove Differential Pressure Hoses from Diff. Pressure Sensor
2. Insert an M8 bolt to both Differential Pressure Hoses and install clamps.
3. Delete DTC P2002
4. Perform PM regeneration with Scan Tool.
Hint: Keep low engine load (MAF<70g/s) to avoid DTC to appear.
During first PM regeneration, there is a small possibility that P1386 will occur caused by too high temperature of catalyst converter. If this happens please delete this DTC and proceed to next step.
5 After finishing PM regeneration, reinstall the hoses to the diff press sensor.
6. Perform another PM regeneration again, ideally at constant speed between 80 and 100 km/h. Record snapshot with Scan Tool during regeneration to check exhaust gas temperature.
Notice:
When DPF / DPNR is replaced, the catalyst record of the DPNR thermal deterioration stored in the engine ECU must be cleared.
CATALYST RECORD OF DPNR THERMAL DETERIORATION CLEAR FUNCTION.
- a) Connect the intelligent tester to the DLC3.
b) Turn the ignition switch on (IG) and turn the tester ON.
c) Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / Utility / Catalyst Record Clear.
d) Press “Next”.
...
e) Press "Exit".
Instructions for clearing injectors learning values.
- Step 1. Confirm the "Inj Vol Feedback Learning".
Step 2. Connect terminal TC and CG at DLC3 connector by using the checking Wire .
Step 3. Turn IG-ON and leave TC and CG connected for minimum 2 minutes (If vehicle is equipped with latest software calibration ID, there is no need anymore to wait one hour to clear injectors learning values.).
Step 4. Turn IG OFF and then disconnect terminal TC and CG by removing the checking Wire from the DLC3 connector.
Additionally also remove the battery negative terminal -> this will clear the “Inj Vol Feedback Learning”
Step 5. Reconnect battery negative terminal.
Turn IG ON (don't start the engine!)
Confirm by Scan Tool that “ Inj Vol Feedback Learning “ = 0.00 mm3/st
p.s. Для Avensis ADT271 (2AD-FHV)
PM FORCED REGENERATION.
a) Clear the DTC and Exhaust Fuel Addition FB value by disconnecting the cable from the negative (-) battery terminal or removing the EFI MAIN No. 2 fuse for 60 seconds or more.
Tech Tips- • The accumulated PM volume stored in the ECM cannot be initialized using the intelligent tester.
• To perform PM forced regeneration, it is necessary to perform initialization of the accumulated PM volume stored in the ECM.
b) Connect the intelligent tester to the DLC3.
c) Start the engine and drive the vehicle until the engine coolant temperature reaches 60°C (140°F) or more.
d) Move the shift lever to N and set the parking brake.
e) Turn the tester on.
f) Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / Active Test / Activate the DPF Rejuvenate (PM) / Data List / Diesel Exhaust / Exhaust Temperature B1S2.
g) Perform the Active Test while the vehicle is driven at a constant vehicle speed within 50 to 100 km/h (31 to 62 mph) (transmission in 3rd gear) for more than 15 minutes.
- Tech Tips. While the "Activate the DPF Rejuvenate (PM)" Active Test is being performed, the accelerator opening angle should be kept as constant as possible.
CAUTION: Be aware of excessive heat on and around the exhaust pipes during PM forced regeneration.
Note. If PM forced regeneration stops, repair the malfunction that caused it to stop, and perform it again to complete the operation.
Tech Tips- • PM forced regeneration completes in 15 to 40 minutes.
• PM forced regeneration time changes depending on PM Accumulation Ratio and driving conditions.
• A fail-safe stops PM forced regeneration if Catalyst Differential Press increases too much during regeneration
• Exhaust Temperature B1S2 becomes 500°C (932°F) or more within 20 minutes of PM forced regeneration start.
• PM forced regeneration will be stopped if the accelerator pedal is depressed during regeneration. In this case, PM forced regeneration needs to be performed again.
• Even if PM forced regeneration stops while it is occurring, the intelligent tester displays Compl (complete) for DPNR/DPF Status Reju (PM).
h) Check if the temperature increases or abnormal white smoke occurs during PM forced regeneration.
Update. Фрагмент выполнения процедуры принудительной регенерации DPF Hilux (GUN126) с 1GD-FTV Engine: