COMMISSION REGULATION (EU) No 715/2007 of 20 June 2007 писал(а):...Manufacturers shall provide unrestricted and standardised access to vehicle repair and maintenance information to independent operators through websites using a standardised format in a readily accessible and prompt manner, and in a manner which is non-discriminatory compared to the provision given or access granted to authorised dealers and repairers...
Другими словами, каждый желающий может получить доступ к нужной ему технческой информации (руководства по ремонту, принципиальные схемы, каталоги запчастей, сервисные бюллетени и пр.) и к средствам диагностики. Причем в том же объеме, что и т.н. "дилерские специалисты".COMMISSION REGULATION (EU) No 566/2011 of 8 June 2011 писал(а):...Manufacturers shall make available vehicle repair and maintenance information including transactional services such as reprogramming or technical assistance on an hourly, daily, monthly, and yearly basis, with fees for access to such information varying in accordance with the respective periods of time for which access is granted...
...For vehicles manufactured before 1 September 2010 the manufacturer may offer either full reprogramming in accordance with ISO 22900 or SAE J2534 or reprogramming via the sale or lease of its own proprietary tool. In the latter case independent operators must get access in a non-discriminatory, prompt and proportionate way, and the tool must be provided in a usable form...
Подписку обычно можно оформить сроком от 1 часа до 1 года. Интерфейс пользователя поддерживает кириллицу и многие материалы на русском языке.
За относительно небольшие деньги и весьма оперативно можно получить доступ ко всей ремонтной информации и обновленным версиям ПО как блоков управления, так и программ диагностики.
Поэтому слухи о невозможности доступа всех желающих к оригинальным ("дилерским") БД и программам - явно преувеличены и надо всего лишь прищучить "жабу, которая давит"
И оно таки да, работает, что проверено на практике. Не сходя со своего рабочего места, можно без особого труда и весьма оперативно получать нужную инфу :
Например, у наших американских "партнеров" Toyota действуют аналогичные требования* и вот пример их реализации:
А это "практика жизни" в Европе:
,
*
<-фрагмент Вебинара "OBD-II/EOBD/JOBD"
В http://alflash.com.ua/access.htm и http://alflash.com.ua/accesscont.htm другие примеры реализации "права на ремонт" ("Right to Repair")